Sunfleet

Logotyp för Sunfleet Carsharing

Det är dags att skriva något om bilpoolen Sunfleet (sunfleet.com). Jag har nu över 65 genomförda bokningar och har använt mig av minst 6 olika uppställnings- och avhämtningsplatser (AF Majorna, Chalmers Studentbostäder, Citypoolen, Göteborgs Stad Nordstaden, Göteborgs Stad Packhuskajen, Klippan, Lilla Bommen, Lindholmen, Lorensbergsteatern, Majnabbe, Masthuggstorget, samt Mariaplan som inte längre finns kvar). Det har fungerat bra i ~63 av dessa fall, med ett fåtal undantag och det är dags att sammanfatta min upplevelse efter tre år som kund.

Positivt

Priset är attraktivt – jag hyrde tidigare från Europcar och kostnaden för kortare bokningar är ungefär hälften så dyra med Sunfleet. På helg- och veckopriser är kostnaden närmare 65-75 % av Europcars priser.
Majornas bilpool vill ha en insats på 5000 kr, Sunfleet tar en månadsavgift på antingen 29 eller 79 kr. (Insatsen får man visserligen tillbaka, men då får man också städa och tvätta en bil ibland, vilket Sunfleet har personal som sköter.)

Skicket på bilarna (Volvo C30, V50, V70) är väldigt godt (med ett enda undantag, se nedan) vilket jag jämför med Europcar där jag hyrde Volkswagen och Skodas exklusivare modeller.

Miljömedveten är god. (Miljöklassade fordon, faktura via mail (PDF) som standard, själva iden att dela bil …)

Finns på flera ställen i staden – smidigt att hämta upp på många ställen!

Det är relativt lätt att få tag på bil när det behövs. Endast vid ett tillfälle har vi fått boka bil på annat håll.

Det funkar väldigt bra – har aldrig haft problem med försena återlämningar, tanken är alltid halvfull, tankkorten fungerar (lätta att hitta PIN-kod), är vindrutetorkarblade dåliga kan man anmäla det eller bara köpa nya på kortet och byta själv.

Skulle man mot förmodan fastna vid sidan av vägen pga problem med bilen så är det skönt att veta att det faktiskt är Hertz som står bakom och kan rycka in.

Negativt

Bilen “försvann” en gång inför jul (Mariaplan) – den plockades bort. Som tur var upptäckte vi detta (ja, vi själva alltså) och ringde in för att fråga. Det löstes smidigt med en bil från Hertz till samma pris (vi fick dock dubbla räkningar, men även det löstes efter lite mailutväxlande).

Skramlandet i V70:n på Masthuggstorget. Felanmält för över ett år sedan men inte åtgärdat.

En gång när vi skulle åka iväg och köpa ett Wii Rockband-set så gick inte bilen som bokats på Masthuggstorget att öppna. Ringde supporten men de kunde inte kommunicera med bilen (och vi hade ju ingen nyckel ännu). Det tog en timme och fem minuter att komma iväg från att vi ringde supporten, och då fick vi åka till Majnabbe och ta en bil där istället.

Ingen bonus om man lämnar tillbaka bilar tidigare – det går inte ens att “lämna tillbaka” bilen till poolen så att någon annan kan boka den och nyttja bilen!

Inget användarforum. Webbplatsen har idag dessutom två brutna länkar: länken Fullbokat där man rapporterar underkapacitet och “Kontakta oss” där man kontaktar bolaget. De är inga ess på webbproduktion eller kundrelationer. Det är inte värdelöst – om man ser till de flesta webbplatser och svar via e-post brukar komma nästa dag.

Sammanfattning

Vi är väldigt nöjda – det finns gott om bokningsbara bilar. Det är väldigt prisvärt, helt bekymmerslöst (man behöver inte tvätta bilar som i de flesta bilkooperativ) och fungerar på det hela mycket bra.

3 thoughts on “Sunfleet”

  1. Hej,

    Tack för ditt inlägg om oss. Vi tar till oss av dina kommentarer och vi lägger dina förslag om ett användarforum på utvecklingslistan.

    Trevlig lördag

    Sunfleet.

  2. Jag hoppas att användarforumet blir något liknande http://kundo.se/
    Jag hoppas att ni åter börjar ge incitament för att lämna tillbaka bilar när de inte längre behövs. Det motverkar sitt syfte med att dela bilar, om det inte finns något incitament för att lämna tillbaka bilar. Jag vet att argumentet för er nuvarande modell var att ett antal (fåtal?) bokade upp bilar som de sedan inte använde, och att Sunfleet därför valt en modell som liknar kollektiv bestraffning.

    Förslag 1: När en avbokning sker efter start, dvs förkortar passet (ev efter återlämning), betalar bokaren bara 50 % av kostnaden.
    Förslag 2: När en avbokning sker betalar bokaren hela kostnaden, förutom den del som täcks av annan bokares bokning.

    Förslag 1 kan medföra att Sunfleet får in mer pengar eftersom en bokning kan ge en andra “inkomst”. Enkelt att mäta. Enkelt att programmera (för normalbegåvade testdrivna utvecklare).
    Förslag 2 innebär ingen “förlust” för Sunfleet utan ger endast good will tillbaka till den som av någon anledning inte längre behöver bilen (eller släpet), plus att det kan ge någon annan en möjlighet att nyttja bilen. Enkelt att mäta. Enkelt att programmera (för normalbegåvade testdrivna utvecklare).

  3. Har blivit kontaktad och fått höra att vi fått fel bemötande och åtgärd gällande bokningen vid jul/nyår. Det är en “straffavgift” på att avboka för sent, men den är mycket generös och således finns incitament för att återlämna bil när den inte behövs. Iaf vid felbokningar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.