En domän förföll, det diskuterades huruvida tjänsten som hostades där skulle fortsätta eller om kunden ville lägga ner projektet. Efter att den förfallit så beslutade sig kunden för att fortsätta köra.
- Jag försöker då köpa domänen på nytt via Loopias vanliga gränssnitt, eftersom domänen försvunnit från listan över “mina domäner”.
Detta misslyckas pga “tekniskt fel kontakta support”. Detta har jag stött på flera gånger: om någon (inte bara jag) tidigare köpt en domän och hostat den hos Loopia men inte längre kontrollerar den, då kan ingen registrera om den via Loopia – man måste ringa in till supporten, de gör en abrovinsch i sitt system och sedan är det fritt fram igen. - Jag ringer in till supporten (en lördag kl 11) men får veta att jag behöver få hjälp av registry-/domänavdelningen som är tillbaka först på måndag.
- Jag ringer på måndag och får “hjälp” med att få tillbaka domännamnet i listan. Jag behöver nu bara gå in och återaktivera domänen.
- Jag går in och försöker hitta en knapp som det står återaktivera på. Efter lite letande finns knappen, men den går inte att trycka på: Jag behöver först fylla upp mitt Loopia PrePaid-konto så att återaktiveringen kan dras därifrån.
- Jag tycker på länk för att försöka fylla upp PrePaid-kontot. En faktura skickas via mail.
- Jag får ett mail med faktura, ser bra ut, och jag trycker på länken “Betala fakturan med bankkort”
- Loopias sida hoppar fram men nu står det att jag försöker betala en annan domän (hackernight.se), en domän som är i drift, betald och fin och inte skall förnyas förrän om 4 månader. (Det står också att jag kommer fylla på PrePaid.)
Jag kontrollerar fakturanumret och ser att det stämmer, men specen på webben är annorlunda från den i PDF:en. - Jag ringer in till supporten och frågar vad som står på. Jag får information att det inte kommer dras pengar åt något håll automatiskt eftersom jag valt manuell hantering av PrePaid.
Jag: “Så trots att det står att jag betalar för en viss domän, så kommer jag i själv verket inte göra det?”
Loopia: “Just det, det kommer inte bli fel utan så som du vill.” - Jag tar en skärmdump och skickar till support@ (enligt uppmaning över telefon) för att kunna lösa buggen.
Det är inte bra när ett fakturanummer kan ge olika fakturaspecifikation eller uppgift om vad fakturan handlar om. Det brukar revisorer ha synpunkter på. Själv blir jag bara villrådig och undrar så klart hur deras system fungerar
Jag gillar skarpt att Loopia har ett enkelt gränssnitt, prisvärd tjänst (i övrigt) men
- DNS-uppslagningar går fortfarande inte över IPv6,
- alla DNS-servrar står i samma AS,
- ingen betalning via PayPal eller Payson eller Moneybookers eller någon annan betaltjänst släppt under 2000-talet (de visar dock hur enkelt man kommer i gång på sin blog, ironi?), och
- missvisande fakturor.
- När det väl är dags att betala går det bara via DIBS vilket betyder att man måste ha med sin bankdosa för att genomföra en registrering. Jag har inte min bankdosa med mig i fickan hela tiden. De flesta domäner jag köpt över åren har helt klart varit en reaktion på en ny idé som någon kläckt helt appropå, påbörjar registrering men måste vänta tills jag kommer hem för att avsluta och genomföra den verkliga registreringen.
Jag har varit en nöjd kund, alltid fått snabb och bra hjälp. Det är bara synd att jag behövt ringa, år efter år med samma ärenden.
Det finns dessutom ett fint API för att kontrollera sina domäner. Betalning – oavsett om det går in i PrePaid eller betalar en faktura – kräver bankdosa. Mindre bra för integration och automatisering. (Så det argumentet faller lite på målsnöret.)
Uppdatering: fixade länkar och skrev till API-argument (och jag fick bra hjälp via mail och twitter innan jag redogjorde här – supporten är kanon, det är “systemet” det är fel på).
Jobbigt förfarande! Kolla vad jag skrivit om mina DNS tester http://utvbloggen.se/hur-redundant-ar-dns-hos-webbhotellen/