Vi har högst skattetryck i världen, men långt från bästa skolorna, sjukvården och samhällstjänster. Dessutom går det snabbt utför vad gäller våra rättigheter till vårat privatliv.
Jag läste lite snabbt genom Fredrik Wackås bok för webbredaktörer och han trycker bl a på att en sajt inte skall informera utan få folk att agera. Som exempel nämner han två kommuners webbplatser. Kommun A skriver “Vi har sophämtning varannan eller var tredje vecka.” Kommun B skriver “Här finns körschemat för sophämtning” med länk till schemat. Vilken sida är egentligen till för besökaren?
Samhällstjänst som levererar
Nu till mitt exempel på hur Sverige haltar och halkar efter i utvecklingen. SMHI har väderinformation i en flash-lösning som ser fin ut men som låser in datan så att den är svår att återanvändas. Försöker man få ut informationen får man vända sig till en e-postadress (jag gör detta just nu och har fått veta att informationen finns som XML – frågan är vad det kostar).
Den norska motsvarigheten, yr.no, däremot har all information tillgänglig och dessutom har de sidor till XML-format och annan hjälp som gör att var och en kan baka in prognoser var helst de önskar.
SMHI: Inlåst data, hemligt format. Ingen information om hur den ska tolkas. Ingen information om hur man kan återanvända. Med lite verktyg kan man hitta adressen till datan: http://nvflash.smhi.se/data/EU_SE__fcst.txt
yr.no: Öppen data, öppet format. Information om hur den kan användas. Hjälp och instruktioner för att återanvända på andra sidor. Länk från yr.no:s hjälpsidor: http://www.yr.no/place/Sverige/Västra_Götaland/Göteborg/forecast.xml